Lithuania: Russian television channel in conflict with regulator

January 5, 2016

Screen Shot 2015-12-09 at 11.43.31

RTR Planeta, a Russian language channel broadcasting in Lithuania, has repeatedly run into conflict with the country’s television regulator.

In December, the Lithuanian Radio and Television Commission ordered RTR Planeta to be moved to paid TV packages after it broadcast material that the agency said instigated racial hatred and warfare. The programme in question was the 29 November episode of Sunday Evening with Vladimir Solovyov, which discussed the downing of a Russian plane by the Turkish airforce.

Russian MP Vladimir Zhirinovsky, who was a guest on the programme, said Turkish people were “a nation of wild barbarians,” and said that Turkey should be “brought to its knees” through military attacks.

“We need an air raid on any part of Turkey (…), the Turkish army must be destroyed,” said Zhirinovsky.

This is the second time the programme has prompted the regulator to take action. In April 2015, RTR Planeta was blocked from broadcasting for three months for allegedly “inciting discord and warmongering” over the conflict in Ukraine.

The content in question included a tirade against the Baltic countries by ultra-nationalist Russian politician Vladimir Zhirinovsky on the Sunday Evening With Vladimir Solovjev programme. Zhirinovsky said that Poland and the Baltic states would be “wiped out” should a war break out between Russia and NATO.

Although Lithuanian politicians and media experts agreed on the inflammatory nature of RTR Planeta content, especially the comments made by Zhirinovsky, some media pundits have expressed doubt over the decision to shut the channel down for three months. It resumed broadcasting on 13 July 2015.

In April, Audris Matonis, news service director at Lithuania’s national LRT broadcaster, rejected criticism that the ban was excessive and amounted to censorship. He insisted that “all should realise that what they’re advocating is non-compliance with Lithuanian law”.

But Gintautas Mazeikis, director of the Political Theory Department at Vytautas Magnus University in Kaunas, took issue when speaking to Delfi.lt. “Do we want and seek diplomatic and other means to influence Russian channels, or are we only trying to co-operate with cable TV service providers so they change their packages and broadcast more Polish or Ukrainian TV?” he said. “Do we want to explain and encourage critical thinking among speakers of Ukrainian, Belarusian, Russian and Polish who live in Lithuania?”

Aidas Puklevičius, a journalist and author, insisted that the broadcast ban may not have been the best decision and reasoned that the situation should improve once the generation of people who speak only Russian as a foreign language gives way to one which is more fluent in English.

“Russia will then lose its only vehicle for exporting soft power, something it has very little of,” Puklevičius said to Delfi.it. “Russia did not invent Pepsi Cola, nor jeans, nor Hollywood. Russia’s only strength is its ability to play on Soviet nostalgia.”

Media professionals in Lithuania have increasingly found themselves taking sides in the Ukraine conflict.

“Unfortunately, Russia-Ukraine warfare has become part of journalism in Lithuania and not surprisingly, all the Lithuanian news, except for some reports on the State Lithuanian TV, are concerned with the same issue: how atrocious the Kremlin-backed Russian insurgents are and how courageous the Ukrainians are,” a Lithuanian journalist, who agreed to speak on the condition of anonymity, told Index on Censorship. “Why is it happening? In any warfare, you’d expect analysis and different points of view, but none of it could be found on Lithuanian TV.”

The journalist said he had stopped watching Lithuanian TV news and has switched to German TV channels which air many different views on the conflict.

In January 2015, Dainius Radzevicius, the chairman of Lithuania’s Union of Journalists, wrote a commentary piece in which he said “polarisation of the media is something we all have to admit is happening, and it has been very palpable for the last couple of years not only in the Lithuanian media but elsewhere too”.

Radzevicius said the problem began as a result of economic conditions, but it is fueled by the geopolitical situation, including the conflict in Ukraine.

“Against this backdrop, we may now have less of a variety of opinions on the radio waves, the TV screens or the newspaper pages; but it is necessary to resist the powerful and obtrusive propaganda coming from the East, therefore, what I call our ‘white propaganda’ is necessary during the times,” he said in the piece.


 

Mapping Media Freedom


Click on the bubbles to view reports or double-click to zoom in on specific regions. The full site can be accessed at https://mappingmediafreedom.org/


Tags:

Categories