Lithuania: Russian television channel in conflict with regulator

RTR Planeta, a Russian language channel broadcasting in Lithuania, has repeatedly run into conflict with the country’s television regulator. In December, the Lithuanian Radio and Television Commission ordered RTR Planeta to be moved to paid TV packages after it broadcast material that the agency said instigated racial hatred and warfare. The programme in question was the 29 November episode of Sunday Evening with Vladimir Solovyov, which discussed the downing of a Russian plane by the Turkish airforce. Russian MP Vladimir Zhirinovsky, who was a guest on the programme, said Turkish people were “a nation of wild barbarians,” and said that […]

Lithuania bans Russian language channel for “inciting discord”

Lithuania has banned a Russian TV channel for “inciting discord, warmongering [and] spreading disinformation” according to the country’s media regulator. RTR Planeta, the international broadcasting service for the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK), a powerful state run media empire that operates more than a dozen TV channels and radio stations, will be taken off the air after alleged “incitements to hatred” during the Sunday Evening With Vladimir Solovjev program.

Lithuania: Press freedom groups decry proposed bans on Russian TV channels

A coalition of international press freedom organisations has hit out at a move to force some Russian “government-controlled” TV stations off Lithuanian airwaves. Lithuania’s Committee on Radio and Television is reportedly considering, at the request of the government, to ban two Russian television channels from broadcasting to the Baltic country. The channels in question — RTR Planeta and NTV Mir Lithuania — have in the past been handed down temporary suspensions of specific programs, according to the commission head Edmundas Vaitiekunas. “If a ban is imposed on the whole channel due to repeated violations, I believe it should be longer … I believe it should be […]